הוצאה לפועל – כל מה שצריך לדעת

זמן קריאה: כ- 6 דקות

הוצאה לפועל נשמעת הרבה פעמים לאדם מן הישוב, כמו "הוצאה להורג" – זהו מעמד לא נעים ומלווה בדרך כלל בבעיות כלכליות, חובות ופקידים חמורי סבר. אך לא רק לדיירים זהו מעמד לא נעים – אף בעל בית אינו רוצה להגיע להוצאה לפועל. רבים מנסים להסדיר כמיטב יכולתם את החוב מול הדייר. בעלי בית שעומדים מול דייר בעייתי, ניגשים להוצאה לפועל בידיעה שהם הולכים לבזבז זמן וכסף רב על תהליך ארוך, מסורבל, מלא טפסים וריצה במסדרונות הבירוקרטיה, כשלעיתים החוק אף מגן על הדייר ומונע מבעל הבית לקבל את ההכנסה לה הוא מצפה מן הנכס, במשך זמן לא מבוטל. מהי בעצם הוצאה לפועל? כיצד מתרחשים בה תהליכים שונים ואיך אתם בעלי הבתים יכולים להימנע מלבקר במשרדיה? אנחנו כאן כדי לסייע לכם להכיר לעומק את ההוצאה לפועל.

ההוצאה לפועל וגבולות הסמכות שלה


ההוצאה לפועל היא מערכת ממשלתית – זרוע של רשות הגבייה והאכיפה, שנמצאת תחת אחריות משרד המשפטים. תפקידה הוא הטלת אחריות על בעלי חוב שונים אשר לא הסדירו את חובותיהם, בין אם מדובר על סכסוכים או חובות פרטיים ובין אם מדובר על חובות שונים למוסדות מדינה או עירייה. כמעט כל סוג של חוב יכול לעבור לטיפול מוסד הגבייה של ההוצאה לפועל. הלוואות שונות, משכנתאות, המחאות ללא כיסוי, חשבונות שונים או חוב שהצטבר על אי תשלום שכירות, ועוד כהנה וכהנה דוגמאות. הליך גבייה בהוצאה לפועל מוסדר על פי דיני ותקנות ההוצאה לפועל, אשר הוקמו על ידי מדינת ישראל בכדי שניתן יהיה לאכוף מבחינה משפטית ולממש פסקי דין אזרחיים שונים. כאמור, ישנם חיובים אשר אין בסמכות ההוצאה לפועל לטפל בהם: דיני הגירושים – אשר באחריות בית הדין הרבני על פי רוב, דיני ביזיון בית המשפט ודיני פשיטת רגל: ברגע שאדם הוגדר כפושט רגל הליכי העיקול בהוצאה לפועל מוקפאים או מעוכבים מיידית ואותו אדם נכנס להליך אחר של הסדרי תשלום חובותיו לנושים.

ההוצאה לפועל מורכבת מ-25 סניפים אשר מפוזרים ברחבי הארץ, אשר מהווים מעין תתי סניפים של בתי משפט השלום האזוריים. בכל שלוחה אזורית של ההוצל"פ, רשם ההוצאה לפועל מקבל פסקי דין ותפקידו העיקרי הוא לקבוע הסדרי תשלום לבעלי החוב. בסמכותו גם לקבוע צווי עיקול במידה ופסקי הדין לא כובדו ואף פקודות מאסר, כך שניתן לומר שלרשם ההוצאה לפועל יש גם סמכויות שיפוטיות מסוימות.  בתיקי הוצאה לפועל תמיד יעמדו שני צדדים זה מול זה והם נקראים זוכה וחייב. הזוכה הוא מגיש פסק הדין והחייב הינו בעל החוב. במקרים מסוימים מעורב גם צד ג' הנקרא מחזיק.

זוכה מול חייב – ההליכים השונים לשני הצדדים


הזוכה יכול לבקש לנקוט מההוצאה לפועל בשלל הליכים שונים בכדי להשיב לעצמו את חובו. את חלקם ניתן להגדיר כהליכי ענישה וחלקם הם עיקולים אשר נועדו לפצות את הזוכה ולהשיב לו את חובו האבוד. הסנקציות נעות בין הפקעת רישיון הנהיגה, הגבלת חשבון הבנק וכרטיסי האשראי, צו עיכוב יציאה מהארץ (במקרים יוצאי דופן בלבד) ועד כדי עונשי מאסר לאורך של שבעה ימים – אך אלו נדירים למדי והשימוש בהם נעשה במקרים קיצוניים בלבד.

כמו כן, הזוכה יכול לבקש להטיל על החייב עיקולים שונים:

  • עיקול מטלטלין – הנפוץ ביותר, על תכולת הבית או על הרכב ומכירה שלהם לכל המרבה במחיר.
  • עיקול מקרקעין – על נכסים בבעלות החייב ומכירתם.
  • עיקול בידי צד שלישי – צד ג' אשר היה קשור בחוזה, למשל חשבון בנק.
  • בקשה לכינוס נכסים – במקרה זה הזוכה יכול לגבות את חובו דרך צורות הכנסה שונות של החייב כגון עסק שברשותו או שכר דירה שהוא מקבל.

מצד שני, החייב יכול לנקוט גם הוא במספר הליכים אשר נועדו להיטיב עימו ולעכב תהליכים ככל שניתן בעת שהוגש נגדו צו עיקול מההוצאה לפועל והם: התנגדות לביצוע שטר, טענת פרעתי, איחוד תיקים, ביטול עיקול, חייב מוגבל באמצעים וחדלות פירעון. כל אחד מנתיבי ההגנה האלה עומדים לזכותו של החייב בסיטואציות שונות.

משכיר דירה? להגנה על שכר הדירה או קבלת ייעוץ חינם

השאירו לנו פרטים וניצור איתכם קשר בשעות הקרובות:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר


אף אחד לא מצפה להוצאה לפועל – שבירת מיתוסים


בדרך כלל כשאנו שומעים סיפורים ממסדרונות הוצאה לפועל, התמונה העולה בפנינו היא של אנשים בשולי החברה, אולי מעט מפוקפקים, אך אין דבר רחוק יותר מהאמת – למעשה, כל אחד ואחת מאיתנו יכול למצוא עצמו מסובך עד מעל הראש עם צווי עיקול מההוצאה לפועל.  הסיבות העיקריות לפתיחת תיקים בשנת 2019 יפתיעו אתכם. הנה מקצת הסיבות שעלולות להוביל כל אחד מאיתנו אל משרדי הוצאה לפועל:

  1. התנהלות כלכלית לא נכונה – 37% תיקים הוגשו בהוצאה על רקע של התנהלות כלכלית לא מחושבת – חופשה גדולה שנלקחה לא בזמן, חגיגת בר מצווה מנופחת וכיוצא באלו, הביאו אנשים רבים לאי עמידה בחובות ופתיחת הליכים בהוצאה לפועל.
  2. כישלון עסקי – רבים מאיתנו חולמים על עסק משלנו. עוד לפני ימי הקורונה עסק עצמאי היה הרפתקאה מסוכנת כאשר 24% מהתיקים בהוצאה לפועל נפתחו בשל כישלון עסקי. זה יכול להיות שותף שברח עם הכסף או אפילו משלוח שנתקע במכס – בסופו של דבר הנושים הגיעו ותיק ההוצאה לפועל נפתח.
  3. משבר ביחסים האישיים – גירושים הם לא עסק נעים ויותר מכך – יקר. רבים מבני הזוג שנאלצו להתגרש נאלצים לנהל שני בתים – את הבית הפרטי אליו עברו בנוסף למשק הבית בו גרים הילדים. כפל ההוצאות הזה מגולם בכ-13% מהתיקים הנפתחים בהוצאה לפועל.
  4. ערבויות – אם אתם זוכרים את הכתבות שלנו על ערבויות, לא תתפלאו לשמוע ש-10% מכלל החייבים בכלל לא חייבים – הם ערבים שנתנו את מילתם עבור אדם בו בטחו ומשזה לא עמד בהתחיבויותיו, הם הפכו בעלי חוב ועכשיו אינם יכולים לעמוד בתשלומי הערבות.

סיבות משמעותיות לא פחות לפתיחת תיק ב-2019 היו בעיות בריאות ואבטלה. מבדיקה שנערכה בהוצאה לפועל מתברר שדווקא מקרי הבריאות והאבטלה היוו את מרבית האנשים שחזרו שנית להוצאה לפועל ואנחנו לא נגלה לכם את אמריקה אם נספר לכם ש-41% טוענים כי מה שהביא אותם לא רק בפעם הראשונה אלא השנייה היו חובות של תשלומים ו-33% הגיעו בפעם הראשונה להוצאה לפועל בשל חוב שכר דירה ומהחוזרים 24% הגיעו שנית להוצאה לפועל בגלל אותה סיבה. כלומר, אנו רואים כי מחייה בסיסית – תשלומים ומגורים הם התשלומים הכבדים ביותר אשר מביאים את האדם הממוצע, אל מסדרונות הוצאה לפועל. בנוסף, על פי נתוני 2019 נשואים וגרושים הם הנושאים העיקריים בנטל הוצאה לפועל – 38% גרושים ו-42% נשואים, והם גם הציבור העיקרי שנראה שוב ממתינים על ספסלי המשרדים – 36% גרושים מול 48% נשואים.

לא משנה אם הנכם נשואים, גרושים, או רווקים – גם אם התנהלתם בחוכמה וגם אם חסכתם אגורה לבנה ליום שחור, יכול להגיח משבר בלתי צפוי שישנה את חייכם. בשנת 2020 לאחר התפרצות מגפת הקורונה, רבים יצאו ממעגל העבודה – רבים פוטרו ורבים יצאו לחופשה כפויה, אך ההוצאות נותרו בעינן. והנה עשרות אלפי דיירים ללא רבב הפכו בחודש או חודשיים בלבד לדיירים "בעייתיים" – דיירים בעלי משפחות לצד רווקים. הקורונה, לא מבחינה בין אדם לאדם כאשר היא פוגעת לא רק בבריאות אלא בכל מרקם חיינו בין אם אתה שוכר ובין אם אתה משכיר אתה עלול לחוות את השפעותיה של המגפה המשמעותית והמורגשת ביותר במאה השנה האחרונות.

רפורמה בהוצאה לפועל בצל משבר הקורונה


כיום הוצאה לפועל עוברת רפורמה בעקבות משבר הקורונה ומציעה מגוון של הסדרים לחייבים ובעיקר לעצמאיים על מנת שיוכלו להחזיק את הראש מעל המים מחד וכמו כן מקלה על חייבים מאידך. הצעת חוק הוצאה לפועל כבר אושרה בקריאה שנייה ושלישית ונועדה להקל ולסייע למאות אלפי נפגעי משבר הקורונה. זו לשון החוק:

  1. החוק יעניק לחייבים מרווח לנשימה שמאפשר לחייב לנסות ולשלם את החוב בטרם נקיטת תהליכים נגדו. בפועל המשמעות היא דחייה ב-30 ימים את המועד שבו ניתן לפנות בתביעה מול החייב.
  2. הסדר תשלומים במטרה לסייע בתשלום החוב בתקופה של כ-24 חודשים, עם הפחתת עלות התיק. במהלך פרק הזמן הזה יש מניעה לנקוט באמצעים והליכי גבייה כנגד החייב.
  3. הקפאת צווי הבאה למשפט, עיקול מיטלטלין, עיקול רכבים וחשבונות בנק.
  4. מתן סמכות לרשם בהוצאה לפועל לעזור לחייב באיחוד תיקים והקלות משמעותיות.

הצעת חוק זו היא בשורה נהדרת לחייבים אך פחות לבעלי החוב ובמקרה הספציפי שלנו, בעלי הבתים, כיוון שמצב זה מעכב תיקים פתוחים, ביניהם תיקים על שכירות בהם החייב יוכל להמשיך להתגורר בדירה השכורה מבלי לעמוד בהתחייבויותיו הפיננסיות.

הוצאה לפועל – לא הוצאה מוכרת


דיברתם עם הדייר ונתתם לו הזדמנויות רבות, אך אתם עדיין חשים שאין מנוס מלגשת להוצאה לפועל ולתבוע את זכויותיכם בנכס? גם אם כלו כל הקיצים – כדאי שתחשבו שנית. מלבד ההליך הסבוך והארוך, שגם יכול לקבל דחייה בשל נסיבות מקלות או אפילו להידחות על הסף, כפי שראיתם בסעיף הקודם הוצאה לפועל כיום נוטה לבוא לקראת החייבים בשל המשבר. במצב זה אינכם יכולים לפנות את הדייר על פי חוק ולא בכח כמובן ולא נותרה לכם אפשרות אלא להמתין להסדרת החוב מיוזמתו של הדייר או לפינוי הנכס ואיתור דיירים חדשים. במצב זה, הנכס שלכם גם מתבלה משימוש וגם מפסיד את ההכנסה היציבה שנהניתם ממנה עד כה. בעלי בתים רבים עומדים מול שוקת שבורה כאשר הם באים לגבות את חובם, כל זאת כאשר התשלומים השוטפים עבור הנכס ממשיכים להגיע לפתחם. מצב זה יוצר כדור שלג שקו הסיום שלו אינו נראה באופק. אז מה עושים? חושבים דיפרנט!

תצאו מהוצאה לפועל – ותחשבו דיפרנט!


לפני שאתם הולכים לבזבז זמן וכסף על התרוצצויות במסדרונות הבירוקרטיה של הוצאה לפועל, תעצרו ותחשבו דיפרנט – מיזם חדשני בתחום השכירויות אשר מעניק לך את הכיסוי המקיף ביותר להבטחת ההכנסה השוטפת מן הנכס שלך.
חברת דיפרנט הוקמה ע"י בעלי נכסים – עבור בעלי נכסים. דיפרנט מעניקה לבעלי בתים את הראש השקט לו הם זקוקים – הכנסה יציבה ובטוחה מהדירה השכורה. אנו מציעים שירות הוליסטי עם מגוון רחב של שירותים: החל מבדיקת דיירים ללא עלות ועד פרסום הדירה, מציאת דיירים וטיפול בהליכים משפטיים – כל זאת כאשר תזרים המזומנים מן הדירה נותר ללא פגע. הדייר ברח? אנחנו משלמים, הדייר לא יכול לסגור את החודש? אנחנו עוזרים. כי שאתם משכירים עם דיפרנט אנו עושים הכל כדי שתוכלו להישאר בבית ולהשכיר את הדירה בראש ובלב שקט.

דיפרנט – להשכיר דירה בראש שקט
לבדיקת דיירים חינם וללא התחייבות מלאו את פרטי בעל הנכס בטופס מטה >>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להשארת פנייה:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

בואו נדבר!

אייקון טלפון

לבדיקת דיירים ומתעניינים חדשים

079-6079415
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-20:00
אייקון שירות לקוחות

שירות לקוחות

079-6079438
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-18:00
מענה בוואטסאפ ללקוחות קיימים 24/7
יום אהבה - צרור מפתחות לדירה

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר
צרור מפתחות לדירה יום האהבה

תודה! החוזה שלך זמין להורדה בלחיצה על הכפתור:

בעל/ת דירה,
אנחנו בדיפרנט נשמח לעמוד לרשותך לצורך בדיקת רקע לדיירים לפני החתימה על ההסכם ומתן שירות הגנה על שכר הדירה, שמגן עליך מפני מקרים נפוצים של צ'קים חוזרים, עזיבה מוקדמת של דיירים, סרבנות פינוי והפרות חוזה שונות.

במציאות בה 1 מכל 10 בעלי דירות מתמודדים עם בעיות מול הדיירים, כדאי לעשות את זה דיפרנט.

בעל/ת דירה? החוזה שלך כבר ירד, אבל....

מתחילת המלחמה, 1 מכל 10 בעלי דירות חווים בעיות מול הדיירים: אי תשלום שכר דירה, נזקים, מחלוקות ועוד.

אפשר לקבל וודאות להשכרה בטוחה:
דיפרנט מציעה בדיקת רקע כלכלית לדיירים בחינם, ליווי צמוד של יועץ השכרה בטוחה ושירותי הגנה על שכר הדירה.

לחצ/י על הכפתור הירוק ונשמח לעמוד לשירותך