צ'ק בנקאי (שיק בנקאי)

זמן קריאה: כ- 4 דקות

כמעט כל אחת ואחד מאיתנו נושאים בארנקים פנקס שיקים אישי. זהו אחד מכלי התשלום המקובלים מזה שנים רבות, כמעט משחר קיום המערכת הבנקאית המודרנית, ויש לו יתרונות ושימושים רבים שכסף מזומן אינו יכול לענות עליהם. אך חושב לדעת לעשות הבחנה ברורה בין שיק רגיל שנמצא בשימוש קבוע אצל מרביתנו לעומת שיק בנקאי. תחום השכרת הדירות הוא דוגמא מצויינת אשר ממחישה את ההבדלים בין שני סוגי הצ'קים האלה.

בחוזי שכירות, בדרך כלל צורת התשלום המקובלת הם צ'קים רגילים שהשוכרים יפרסו עבור בעל הנכס מדי חודש ולמשך תקופת חוזה השכירות, בדרך כלל לשנה קדימה עם אפשרות לחידוש החוזה בתום תקופה זו.  אז מה הוא צ'ק בנקאי ובמה הוא שונה מצ'ק רגיל? הנה כמה נקודות שיעשו לכם סדר ויחדדו את ההבדלים:

  1. צ'ק בנקאי לא ניתן לבטל, להבדיל מצ'ק רגיל.
  2. צ'ק בנקאי תמיד יהיה צ'ק מזומן, או במילים אחרות, צ'ק שניתן לפדותו היום, להבדיל מצ'ק רגיל שניתן לתת כצ'ק דחוי לתאריך עתידי.
  3. צ'ק בנקאי שייך לבנק, בעוד צ'ק רגיל הוא בבעלות מחזיק חשבון הבנק.
  4. הבנק ערב לצ'ק בנקאי. לצ'ק אישי – הבנק אינו ערב.
  5.  תוקפו של צ'ק בנקאי הינו 7 שנים לעומת שישה חודשי תוקף לצ'ק רגיל.
  6. בצ'ק בנקאי נהוג להשתמש בעסקאות גדולות מאוד כגון קניית נכס או רכב, בעוד צ'קים רגילים בדרך כלל משמשים למטרות יומיומיות.

כמובן שעבור מטרות אלו ניתן להשתמש גם בפנקס הצ'קים הרגיל, אך לשיק בנקאי יש מספר יתרונות בעיקר עבור מקבל הצ'ק, שכן צ'ק בנקאי הוא ערבות מלאה לכך שתזכו ליהנות מהתשלום שלכם ללא הפתעות רעות. בעסקה חד פעמית של רכב יד שניה למשל, המוכר אינו מכיר את קונה הרכב שמן הסתם יכול להיעלם לבלי שוב לאחר ביצוע העסקה. במצב זה צ'ק בנקאי עם ערבות בנקאית מאפשר למוכר הרכב לתת את המפתחות לרכב בראש שקט ובידיעה מוחלטת שהכסף יכנס לו לחשבון הבנק והצ'ק יכובד במלואו. 

צ'ק בנקאי כערבות להשכרת דירה

אתם משכירים את הנכס שלכם ומעוניינים לבטח את עצמכם בכל צורה אפשרית? יש מספר דרכים לעשות זאת, אחת מהן היא צ'ק ביטחון. אם בחרתם בדרך זו, עדיף לכם לבקש מהשוכר צ'ק בנקאי ולא צ'ק רגיל. ישנן שתי סיבות עיקריות מדוע תעדיפו צ'ק בנקאי בתור בעלי נכסים. אחת היא תוקף הצ'ק. כאמור צ'ק רגיל תוקפו יפה למשך חצי שנה בלבד מהתאריך המצוין עליו. גם אם נכתב כצ'ק דחוי, הוא יהיה פג תוקף בדיוק באותה מידה וכידוע לא מקובל לחתום על צ'קים מעבר לתקופת השכירות, כך שיכול להיווצר מצב שבעת שבעל הבית מעוניין לממש את צ'ק הביטחון שלו בתום תקופת השכירות או לאחר מכן מכיוון שגילה שנגרם לו נזק, והצ'ק לא יהיה בתוקף. צ'ק בנקאי פותר בעיה זו מכיוון שתוקפו טוב לשבע שנים קדימה. הסיבה השניה היא כמובן הידיעה המוחלטת שהצ'ק הבנקאי יכובד כי כמו שאמרנו צ'ק בנקאי כמוהו כערבות בנקאית. בכדי להמחיש את רמת הביטחון בצ'ק בנקאי צריך להבין שגם אם השוכר שלכם הסתבך כלכלית לאחר שנתן לכם צ'ק בנקאי, הבנק ערב לכם במלואו והשוכר יאלץ להתמודד עם ההשלכות מול הבנק שלו. לצ'ק בנקאי יתרון נוסף גם על פני שטר ערבות בנקאית מכיוון שהוא נמוך באופן משמעותי משטר הערבות, אך זוהי בעיה של השוכר ופחות של המשכיר.

להגנה על שכר הדירה או קבלת ייעוץ חינם

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

השאירו לנו פרטים וניצור איתכם קשר בשעות הקרובות:


איך נראה שיק בנקאי ומי ממלא אותו?

בשביל הידע הכללי ולמען הסדר הטוב תמיד כדאי לדעת ששיק בנקאי נראה כמעט כמו שיק רגיל, אך בכל מקרה מי שממלא אותו הוא הפקיד בבנק ולא השוכר, כך שאין מה להתעכב על עניין זה. כל מה שצריך זה לשריין את הסכום אותו אתם מבקשים מהבנק שכן זה כסף "שישכב בצד" עד פקיעת תוקף השיק או עד אשר ההסכם בין שני הצדדים מסתיים ללא צורך מצד המשכיר לממש את זכותו על סוג ערבות זה.

צ'ק בנקאי – בעד ונגד

 

היתרונות

לצ'ק בנקאי ישנם מספר יתרונות מרכזיים ומשמעותיים עבור בעלי הדירה:

  1. ביטחון – כמו שאמרנו, צ׳ק בנקאי אינו ניתן לביטול 
  2. אמינות – הבנק הוא הבעלים והערב לצ׳ק, לכן תוכלו להיות בטוחים שהוא יכובד בוודאות
  3. זמינות – הצ׳ק תקף ל-7 שנים וניתן לפדות אותו בכל זמן (בכפוף להודעה מראש לשוכר)

החסרונות

לצד היתרונות, לצ'ק בנקאי יש גם מספר חסרונות, אך הם בעיקר עבור ספק הצ'ק ולא עבור הנמען:

  1. צמצום אפשרויות ההשכרה – שוכרים לא אוהבים להפקיד צ'ק ביטחון בידי המשכירים בדיוק מהסיבה הזו. המשמעות עבורם היא  שהם נאלצים להיפרד, לפחות לתקופה מסכום כסף די גדול שעלול להוות עבורם בעיה מבחינת הנזילות הכלכלית היומיומית שלהם. בדרך כלל רק אנשים בעלי אמצעים יסכימו לספק שיק בנקאי.
  2. תשלום עמלה – כל הבנקים לוקחים גם עמלה עבור שיק ביטחון. אמנם מדובר בסכומים קטנים שנעים סביב 10-20 שקלים בודדים, אך צריך לקחת זאת בחשבון.  על שיק בנקאי במט"ח הבנק יגבה סכומים גדולים יותר.
  3. מגבלת סכום – סכום הצ׳ק מוגבל ולא יכול לעבור את הסכום הנמוך מבין הסכומים הבאים: סכום השכירות של שליש מתקופת השכירות, או סכום דמי השכירות של 3 חודשים.
  4. הודעה מוקדמת – על המשכיר להודעה לשוכר שבכוונתו לממש את הצ׳ק ולתת לו הזדמנות לתקן את הנזק שאותו הוא אמור לכסות.
  5. חובת החזרה – בכל מקרה של רצון לממש את הצ׳ק, יש להביאו פיזית לבנק. למעשה הוא נחשב כמו כסף מזומן, ובמקרה של אובדן אין אפשרות להנפיק צ׳ק חדש במקומו והסכום שהבנק ׳הקפיא׳ מתוך חשבונו של השוכר לא ישוחרר עד למציאתו והחזרתו של הצ׳ק, או עד שיפוג תוקפו.

דברים נוספים שכדאי לדעת על הצ'ק הבנקאי:

  • השוכר חייב להגיע לבנק בכדי לקבל אותו וחשוב גם להפקיד אותו במהרה בתור המשכיר.
  • אי אפשר בשום אופן לבטל צ'ק בנקאי. רק הבנק רשאי לעשות זאת וזאת רק כאשר מחזירים פיזית את הצ'ק לבנק.
  • צ'ק בנקאי הוא סחיר. בכדי להימנע מכך נדרש ממש כמו בכל צ'ק רגיל לציין שהוא "לא סחיר" או "למוטב בלבד".
  • לצ'ק בנקאי שימושים שונים. עסקה על רכב בה מממשים מיד את הרכישה ככסף מזומן אינה דומה לעסקת שכירות בה הצ'ק משמש יותר כצ'ק ביטחון.

רוצים להיות בטוחים ולקבל ערובה לשכר הדירה? תחשבו דיפרנט!

שיק או צ'ק – לערבות של צ'ק בנקאי יש חסרונות ויתרונות כפי שראיתם, רבים השוכרים שאף עלולים לסגת מעסקת השכירות בשל הדרישה לערבות מעין זו וכך המשכיר יכול למצוא את עצמו עם דירה וכיס ריקים.  כך, למרות שצ'ק בנקאי מהווה ערבות המצוינת למשכיר הוא אינו ערובה בטוחה לשכר דירה. מוצאים את עצמכם דואגים מהיכן יגיע השוכר וההכנסה? במצב כזה פשוט תחשבו דיפרנט! "דיפרנט" הינה חברה המורכבת מבעלי בתים שמכירים מקרוב כל שיק וכל ערבות, בעלי בתים אשר חוו על בשרם אכזבות מערבונות ובנקים והוציאו ממיטב כספם על עורכי דין והליכים יקרים עד שהחלטנו להתאגד והתחלנו לחשוב אחרת!

דיפרנט – להשכיר דירה בראש שקט
לבדיקת דיירים חינם וללא התחייבות מלאו את פרטי בעל הנכס בטופס מטה >>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להשארת פנייה:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

בואו נדבר!

אייקון טלפון

לבדיקת דיירים ומתעניינים חדשים

079-6079415
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-20:00
אייקון שירות לקוחות

שירות לקוחות

079-6079438
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-18:00
מענה בוואטסאפ ללקוחות קיימים 24/7
יום אהבה - צרור מפתחות לדירה

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר
צרור מפתחות לדירה יום האהבה

תודה! החוזה שלך זמין להורדה בלחיצה על הכפתור:

בעל/ת דירה,
אנחנו בדיפרנט נשמח לעמוד לרשותך לצורך בדיקת רקע לדיירים לפני החתימה על ההסכם ומתן שירות הגנה על שכר הדירה, שמגן עליך מפני מקרים נפוצים של צ'קים חוזרים, עזיבה מוקדמת של דיירים, סרבנות פינוי והפרות חוזה שונות.

במציאות בה 1 מכל 10 בעלי דירות מתמודדים עם בעיות מול הדיירים, כדאי לעשות את זה דיפרנט.

בעל/ת דירה? החוזה שלך כבר ירד, אבל....

מתחילת המלחמה, 1 מכל 10 בעלי דירות חווים בעיות מול הדיירים: אי תשלום שכר דירה, נזקים, מחלוקות ועוד.

אפשר לקבל וודאות להשכרה בטוחה:
דיפרנט מציעה בדיקת רקע כלכלית לדיירים בחינם, ליווי צמוד של יועץ השכרה בטוחה ושירותי הגנה על שכר הדירה.

לחצ/י על הכפתור הירוק ונשמח לעמוד לשירותך