מס רכישה על דירה – המדריך המלא לתשלום מס על רכישת דירות

זמן קריאה: כ- 4 דקות

ממשכורת, עסק פרטי ועד נכסים – אי אפשר להתחמק ממיסים, זאת יגיד לכם כל פקיד שומה מדן ועד אילת. כן, גם בדירה להשקעה שרכשתם וגם על שכר הדירה שלכם קיים מס אותו אתם חייבים לשלם  למדינה. מסי רכישה ומסי השכרה קיימים על כל נכס בישראל, גם נכסים שעברו בירושה או נכסים שנקנו בתוכניות למיניהן כמו המחיר למשתכן. הרבה אנשים שוכחים את המיסוי ה"קטן" הזה בתהליך הרכישה או ההשכרה ומופתעים לגלות לאחר מכן כיצד נעלמים להם עשרות ולעיתים אף מאות אלפי שקלים. כדי שלא תהיו מופתעים אנו נעשה לכם מעט סדר במיסים ומס רכישה על דירה וכיצד מיסים אלו מחושבים וכאשר לוקחים אותם בחשבון, נספר לכם מה אתם יכולים לעשות על מנת לחשב את השקעתכם נכון. כבר מובן מעבר לכל ספק כי השקעה בדירה היא השקעה בטוחה, יציבה ואף מניבה יותר מכל האפיקים המוצעים לאדם שהפרוטה, או ההון העצמי, בכיסו. עכשיו נשאלת השאלה הגדולה – היכן כדאי לרכוש דירה? האם מקבלן או יד שנייה? ואם כבר רכשנו איך נגן על ההשקעה? אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בדירה.

מס רכישת דירה

תוכן עניינים

מס רכישה על דירה


אנשים רבים אשר רוכשים דירה מרימים על המס הזה גבה – הרי מלבד מע"מ, מיסים משולמים כאשר אנו מרוויחים כסף, אז כיצד יתכן שאנו משלמים מס על הוצאת כסף?
זה נכון – מיסים משלמים על רווחים אך מס רכישה על דירה הוא יוצא מן הכלל. מס הרכישה נועד להיטיב עם שוק הדיור – המדינה מנסה לווסת כך את שוק הדיור ולהקטין את כמות הדירות המוחזקות על ידי משקיעים, לכן מטבע הדברים, המס הזה אינו זהה לכולם: אם רכשת דירה אחת תהנה מפטור ממס על רכישת דירה ראשונה (עד סכום מסוים) וככל שתרכוש יותר דירות, כך תשלם יותר מס. כך המדינה מנסה להבטיח שדירות ילכו בעיקר למבקשי דיור ולא למשקיעים.

לכל כלל ישנם יוצאים מן הכלל וכך גם למס הרכישה על דירה – אם למשל אתה מחזיק בשתי דירות אך שתיהן אינן להשקעה, למשל במצב בו רכשת דירה לפני שמכרת את זו שברשותך, רשות המיסים תבוא לקראתך ולא תגבה מס רכישה על דירה שנייה, שנה מרגע הרכישה. כיום האוצר מתעתד לשנות את שיעורי המס ומס הרכישה יעלה למשקיעים 8ֵ% על דירה במחיר של עד 5 מיליון שקלים ו-10% לדירה שמחירה מעל 5 מיליון שקלים. האוצר מעוניין להעלות את המיסוי כדי להפוך את ההשקעה לפחות כדאית ובכך להוציא את המשקיעים מהשוק ולהפנות את הדירות הללו למבקשי דיור שונים.

מדרגות מס רכישה על דירה


מס הרכישה על דירה משולם על דירה מוכנה למגורים, אך ישנם מקרים שהמס משתנה כמו למשל בדירות קבלן – במקרים אלו המדינה בודקת את התחייבות הקבלן. אם הקבלן אינו נוקב בתאריך אכלוס ספציפי אזי הדירה ממוסה כפי שממסים קרקעות שהוא מס גבוה יותר. אם ישנו תאריך אכלוס והתחייבות לתאריך, הדירה נחשבת דירה למגורים לצורך המיסוי ויהיו עליה הקלות מס לפי מדרגות שנקבעו על ידי רשות המיסים. שיעורי המס על רוכש שזו דירה יחידה שלו:

  • מדרגה ראשונה: 0% עד 744,505 שקל. פטור לרוכשי דירה ראשונה.
  • מדרגה שנייה: 3.5% – מ-744,506 שקל עד 2,069,205 שקל.
  • מדרגה שלישית: 5% – מ-2,069,206 שקל עד 5,338,290 שקל.
  • מדרגה רביעית: 8% – מ-5,338,291 שקל עד 17,784,305 שקל.
  • מדרגה חמישית: 10% – מעל 17,784,306 שקל.

מדרגות אלו מתעדכנות מעת לעת לפי החלטת האוצר. חשוב לזכור כי לצורך חישוב המס רשות המיסים מחשיבה לא רק רוכש דירה יחיד אלא את כל התא המשפחתי עד גיל 18. כלומר, אם לבן או בת הזוג יש דירה משלו אז הדירה אינה נחשבת דירה יחידה לקונה. בנוסף, כאשר רוכשים דירה נוספת אין הקלות מס ויש לשלם את אחוזי מס הרכישה על דירה להשקעה כנזכר למעלה. אך כפי שאמרנו, לכל כלל יש יוצא מן הכלל – בתקנות המס יש התייחסות למקרים חריגים בהם רשויות המס הפגינו התחשבות בשל סיטואציות שונות שנמנה להלן.

שכונה טובה – השקעה נבונה

בתור משקיעים, תמיד מומלץ ללמוד היטב את אזור ההשקעה הפוטנציאלי, שכן הפרמטרים המשתנים של כל שכונה או רחוב ישפיעו בצורה ניכרת על התשואה שלכם. בתל אביב לדוגמה, שכונת יד אליהו הפכה למבוקשת במיוחד בזכות הרכבת הקלה שעתידה לייצר תחבורה נוחה מהשכונה לכל חלקי העיר. גם פלורנטין כבר מזמן כבשה בסערה את לב הצעירים המגיעים לחוות את העיר הגדולה וממשיכה לככב בראש רשימת הביקוש. בבאר שבע, שכונות ב׳ ו-ג׳ הנמצאות בסמוך לאוניברסיטת בן גוריון ולמכללה הטכנולוגית סמי שמעון מושכות אליהן סטודנטים רבים ובחיפה שכונת נווה דויד השוכנת על שפת הים נחשבת לאזור נחשק במיוחד. אז איך יודעים לבחור את האזור הנכון? בדקו האם קיימת נגישות לקווי תחבורה ציבורית רבים, האם ישנם מוסדות השכלה גבוהה נחשבים באזור וכמובן שהימצאותם של פארקים וקניונים הם גורמים שיביאו לעלייה בטוחה בערך הנכס העתידי שלכם.

להגנה על שכר הדירה או קבלת ייעוץ חינם

השאירו לנו פרטים וניצור איתכם קשר בשעות הקרובות:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר
מס רכישה על רכישת דירה
אל תשכחו לחשב את מדרגות המס בדירה להשקעה שלכם.

באילו מקרים יש הקלות על מס רכישה

 

מנינו בפניכם את מדרגות המיסוי, אך מלבד העובדה כי הן משתנות בהתאם להחלטת האוצר, הן גם משתנות בהתאם למקרה הפרטי של הרוכש. רשויות המס בישראל באות לקראת מגוון של רוכשים על מנת שגם הם יוכלו לממש את חלומם לדירת מגורים בישראל ולכן מתאימות את המס בששת המקרים הבאים:

  1. החלפה של דירת מגורים
    ברכישת ההחלפה תינתן הקלה של 50% בלבד ממס הרכישה על הדירה.
  2. פינוי ובינוי 
    דירות אשר ניתנו בהסכם פינוי בינוי – פתורות מתשלום מס רכישה.
  3. נכות 
    מס רכישה יחושב לנכים על פי שיעור הנכות.
  4. משפחות שכולות ונפגעי טרור 
    מס הרכישה יופחת ל-0.5%.
  5. עולים חדשים ותושבים חוזרים 
    מס הרכישה יופחת ל-0.5%.
  6. העברת בעלות על דירת מגורים בין בני זוג גרושים 
    במקרה זה אין מס רכישה על העברת הנכס. אך, אם יש שתי דירות וכפי שאמרנו רשות המיסים מתייחסת לתא המשפחתי כולו, אזי המס יחושב על שתי הדירות וכל אחד ישלם מחצית ממנו. במקרה של אדם יחיד שאיתרע מזלו הטוב וקיבל דירה מדוד רחוק או מסבתא קרובה, ישלם רק שליש ממס הרכישה הנקוב על הדירה ומתנת דירה בין בני זוג פטורה ממס רכישה.

הצהרת מס רכישה


במזל טוב סגרתם עסקה ולפני שהכסף יחליף בעלים, אתם צריכים לדווח לרשות המיסים. עליכם לגשת אל משרד מיסוי המקרקעין הקרוב לביתכם החדש, לא יאוחר מ-30 יום ממועד הרכישה ולמלא טופס 7002.
לאחר שבועיים ימים תקבלו את שומת המס שעליכם לשלם. אתם יכולים לחשב את מס הרכישה בעצמכם – הגישו את ההצהרה בתוספת טופס 7002 וחישוב המיסוי שעשיתם למשרד מיסוי המקרקעין האזורי תוך עד 50 יום מהרכישה. וזכרו – כל איחור יביא עמו קנס שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.
כעת אתם מוכנים ליהנות מהדירה שרכשתם, אם למגורים ואם להשקעה. במידה ורכשתם דירה להשקעה מובן שתרצו להחזיר את שוויה ואת מס הרכישה ששילמתם עליה בצורה המהירה והבטוחה ביותר – באמצעות השכרת הדירה. איך עושים זאת נכון ומחזירים את ההשקעה? חושבים דיפרנט!

דיפרנט – להשכיר דירה בראש שקט
לבדיקת דיירים חינם וללא התחייבות, מלאו את פרטי בעל\ת הנכס בטופס מטה > >

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

להשארת פנייה:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

בואו נדבר!

אייקון טלפון

שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-20:00
אייקון שירות לקוחות

שירות לקוחות

079-6079438
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-18:00
מענה בוואטסאפ ללקוחות קיימים 24/7
יום אהבה - צרור מפתחות לדירה

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

לשיחה עם יועץ 079-6079415

צרור מפתחות לדירה יום האהבה

בעל/ת דירה? החוזה שלך כבר ירד, אבל....

גם אם השוכרים שלכם נראים אנשים טובים ואמינים,

יכול להיות שיגיע מקרה, וחלילה לא ישלמו שכ״ד.

בדיקת הדיירים ללא עלות.