השקעה בנדל"ן או השקעה בבורסה – מה עדיף?

זמן קריאה: כ- 8 דקות

כל משקיע יגיד לכם כי הגביע הקדוש של התחום הפיננסי הוא לדעת כיצד לגרום לכסף שלנו לייצר עוד כסף, וכל משקיע שואף להפוך את השקל או את הדולר שלו לשניים ושלושה ויש הרבה דרכים לעשות זאת. השתיים הפופולריות ביותר הינן השקעה בנדל"ן והשקעה בשוק ההון. כאן אנו נכנסים לוויכוח עתיק יומין ומעורר אמוציות עזות לא פחות מפוליטיקה, ספורט או כוכב נולד – כל מי שחסך או קיבל פרוטה לכיסו צפוי להתלבט בשאלה המטרידה משקיעים רבים זה עשרות שנים, שאלת השאלות – האם להשקיע בנדל"ן או לסחור במניות? 

לשני האפיקים יתרונות משותפים – כל אחד יכול ליהנות מפירות ההשקעה באפיק זה או בשני, אין צורך בהשכלה מיוחדת או להיות בן למשפחת רוטשילד ועם ליווי נכון וקצת שכל, כמעט כל אחד יכול להנות מרווח לא מבוטל. לכן, מה הפלא שרבים מתלבטים היכן להשקיע את כספם? אך למרות הדמיון ביתרונות, ישנו שוני גדול בין שני אפיקי השקעה אלו – אם מבחינת הנזילות, התשואה ויכולת הניוד ועל כן יש לבחור נכון את האפיק המתאים לכם ביותר.

בית מעץ על הדשא
השקעה בנדל"ן - שינויים סולידיים בשוק, מינוף השקעה זול ועליית ערך מתמדת

היתרונות בהשקעה בנדל"ן

 

תנודתיות השוק

 

שוק ההון ידוע כרכבת הרים – מדי יום משתנה מחיר המנייה או ההשקעה שלכם וצריך לנהל מעקב צמוד 
אחר התנודה בשווי המנייה. בוודאי שמעתם כיצד ציוץ אחד של אילון מאסק מזניק שווי של חברה אחת ומפיל
את האחרת. במצב כזה טבעי שתחפשו את היציבות הבטוחה ביותר. בנכסי נדל"ן השינויים הם סולידיים יותר ולמרות שמדובר הרבה פעמים בשינויים של עשרות עד מאות אלפי דולרים, השינוי הוא מאוד איטי ונפרס
על תקופות של חודשים ואף שנים. אפילו במקרה הלא רצוי של ירידת מחירים, היא תהיה הדרגתית ואיטית
וגם אם נרצה להגיב לשוק זה יקח יותר זמן, בשונה משוק המניות שבו אנו צריכים להיות זריזים וחדים
ולפני שאילון מאסק מרסק עוד מנייה בציוץ קטן, אנו  מוכרים בשנייה אחת את ההשקעה במניות,
אך מהצד השני אנו יכולים גם לעשות טעויות שנובעות ממהירות וקלות המכירה.

מינוף השקעה זול

בשוק ההון לא תמצאו תנאים נוחים להלוואה כפי שתמצאו בשוק הנדל"ן, שכן הבנקים לא אוהבים לקחת
סיכונים גבוהים מדיי. תוכלו לקבל הלוואה להשקעה בבורסה ללא ספק, אך התנאים עבורה לא יהיו טובים ונוחים כמו משכנתא, שהיא בעצם הלוואה לזמן ארוך ובריבית נמוכה משמעותית ביחס להלוואה רגילה. בגלל העובדה שהנדל"ן שלנו "ממושכן" לבנק, הסיכון נמוך ותנאי ההלוואה שאנו נקבל יהיו טובים יותר.
משכנתא לצרכי השקעה נקראת "מינוף" – זוהי יכולת לקבל הון שאין לנו על מנת להגדיל אותו מהר יותר ואם משתמשים בהלוואה כזו בצורה נכונה ניתן גם להחזיר אותה וגם לקבל ממנה סכום נאה. מטבע הדברים, בהלוואה להשקעה במניות לבנק אין כל בטוחה – כמו נכס פיסי – ולכן התנאים והריבית גבוהים יותר בהתאם לסיכון. יתרה מכך, לעיתים בשל השקעות לא זהירות תוכלו לאבד את כל ההלוואה בשוק ההון ותמצאו את עצמכם עם הלוואה עצומה להחזיר לבנק בעוד שעם כל הצער שבדבר, בהשקעה בנדל"ן, בהנחה שאתם לא גרים בנכס להשקעה, תאבדו "רק" את הנכס המשועבד לבנק.

הטבות מס

לאחרונה, הכנסת אישרה מספר הטבות מס שנועדו לעודד משקיעים לשים את כספם בתחום הנדל"ן
ולכן ישנה הפחתת מדרגת מס על רכישת דירה נוספת, כך שלמרות מס רכישה ומס שבח, השקעה בדירה משתלמת ביותר, במיוחד לטווח הארוך. למעשה תוכלו לתכנן את הרכישה של הדירה להשקעה שלכם עם הטבות המס הנלוות אשר מגיעות לכם על פי החוק, כך שחישוב הכדאיות של ההשקעה בנדל"ן לוקח בחשבון גם את הטבות המס שתזכו להם. וכמובן יש שלל הטבות נוספות לכל אזרח לפי המצב האישי שלו, ועל ידי אפיון מדויק של זהותכם בעת הרכישה תוכלו לקבל שלל הטבות נוספות – למשל האם הדירה להשקעה נרכשה כיחידים או במסגרת חברה, האם רכשתם בקבוצת רכישה או בשותפות בחברה, האם אתם עולים חדשים, זוג צעיר או בעלי נקודות זכות בביטוח לאומי? כל אלו יכולים לעזור לכם בהטבות מס כאשר אתם רוכשים נכס נדלנ"י להשקעה או למגורים. תכנון מס נכון יאפשר לכם ליהנות מדירה להשקעה עם הטבות שאינן מתאפשרות לכם בשוק ההון, למעשה הכנסה בשוק ההון יכולה להיות ממוסה עד 25% מסכום ההכנסה.

היתרון המוחשי

לא משנה איך תהפכו זאת, נדל"ן נותן תחושת ביטחון. זהו ערך פסיכולוגי בלתי מדיד אך חזק מאוד שהופך את ההשקעה בנדל"ן לפופולרית מאוד. עצם העובדה שיש בידינו נכס מוחשי ויציב מעניקה לנו שלווה ורוגע. לעומת זאת, בשוק ההון אנו משקיעים על מקבץ מספרים משתנה במערכות מחשב, אומנם מספרים אלו הינם בעלי ערך רב, אך ללא ערך שניתן לחוש אותו כמו בנדל"ן וכפי שאמרנו מספר הפרמטרים המשנים ומזיזים השקעה בשוק ההון, גורם לתנודתיות חריפה, שלא כבנדל"ן שהנכס הפיזי מעניק תחושת ביטחון וזהו ערך שאין לזלזל בו. מלבד זאת, בירידה תלולה בבורסה אתם עלולים למחוק את תיק ההשקעות שלכם בעוד שבהשקעה בנדל"ן גם עם תנודתיות גבוהה, אתם לא מוחקים את הדירה להשקעה עצמה ותמיד אפשר להמתין לזמן שבו הערך יעלה כיוון שהיא פשוט נכס מוחשי שאתם יכולים לדעת בכל רגע נתון היכן הוא נמצא וגם במקרים של כח עליון יש ביטוח המכסה את השקעתכם.

הכנסה פסיבית

מי מאיתנו לא היה רוצה לקבל עוד משכורת, מבלי לזוז מהכורסא? השקעה בנדל"ן מאפשרת לכם להנות מסכומים נאים ביותר כהכנסה פאסיבית – מדובר באלפי שקלים מדי חודש שמגיעים אליכם מבלי הצורך לעבוד עבורם. שכר דירה מדירה להשקעה, הנכנס כל חודש אל חשבון הבנק כשאתם נחים לכם מול הטלוויזיה הוא חלומם של רבים. נכון, לפעמים יש להפשיל שרוולים ולעבוד קצת – שיפוצים, ניהול דיירים וחס ושלום מקרים של דיירים סוררים אך כשהכל על מי מנוחות, זוהי הכנסה קלה ויציבה ללא מיסוי גבוה במיוחד או טרחה גבוה. בשוק ההון לעומת זאת, אלא אם אתם גאוני בורסה, תצטרכו להפעיל קצת יותר אנשים בשכר ואת הראש על מנת לייצר הכנסה. על מנת שששוק המניות יספק לכם הכנסה פסיבית אתם צריכים מנהל מוכשר או להיות מנהלי תיקי השקעות מוכשרים בעצמכם. דמי ניהול ומיסוי חיצוניים יכולים להגיע עד 25% כפי שציינו, ולצד דמי הניהול של תיקי ההשקעות יש נגיסה משמעותית ברווחים ובהכנסה הפאסיבית שלכם.

עליית ערך

זה לא סוד שבשנים האחרונות הנדל"ן בכל העולם נוסק לגבהים חדשים. גם במדינות כמו ספרד שחוו משבר נדל"ני יש פריחה מחודשת. בישראל, הנדל"ן שומר על ערכו ביציבות וכמעט תמיד השוק נמצא בעלייה סולידית אך מתמדת. למעשה כבר שנים רבות שלא היה פיחות דרסטי בשווי הדירות וכמעט וודאי שהשקעה בנדל"ן במיקום מצוין תעלה את ערכה בשנים הקרובות. הביקוש לדירות בישראל והגידול באוכלוסייה, הבטיחו שגם במהלך מגפה כמו הקורונה, שלא יכולנו לצאת ולראות נכסים, השוק לא נפגע באופן דרסטי ולמעשה, שוק הדירות התנהג כאילו אין קורונה עם ירידה מזערית של 2000 רוכשים בשנת 2020 לעומת 2019 ועלייה של 4% בערך הדירות בשנת 2020. כעת חווה שוק הנדל"ן עלייה נוספת, הן בביקוש והן במחירים והאנליסטים צופים כי ב-2021 מחירי הדירות יזנקו בעוד כ-7%. אם כך, גם בתקופה חסרת ודאות שוק הנדל"ן הישראלי המשיך לעלות ולמשקיע החכם זה מאותת כי את שוק הנדל"ן הישראלי, קשה יהיה לעצור.

חסרונות להשקעה בנדל"ן

היתרונות הבולטים בנד"לן ברורים לכולם ואין ספק שבשוק הנדל"ן הישראלי היתרונות מתחדדים אף יותר. עם זאת, כדאי לשים לב לכמה חסרונות בולטים לפני שלוקחים משכנתא או מוציאים את כל החסכונות על דירה להשקעה. השקעה בנדל"ן דורשת סכום התחלתי גדול מאוד שלא ניתן לפרוס. אם מדובר בדירה להשקעה או במתחם מסחר, כל שינוי בתמהיל השכונה והאזור ישפיעו באופן דרסטי על מחיר הנכס שלכם. בנוסף, פעמים רבות החלטה על דירה להשקעה לא נובעת ממניע רציונלי אלא גם על רצון בתחושת ביטחון, חיבה לפרויקט מסוים או הסתנוורות משכונה ספציפית, ואז ההשקעה לא מתבצעת על סמך הרווח האופציונלי בעתיד כמו על תחושת בטן עזה והסתמכות כללית על שוק הנדל"ן. השקעה בתיק מניות היא השקעה בפריסה – כלומר אתם יכולים לחלק סכום כסף נמוך משמעותית לכמה תיקי השקעות שבבוא העת יניבו לכם תשואות שונות – לא שמתם את כל הביצים בסל אחד, כפי שאומר הפתגם, בעוד שבגלל מחירה המשמעותי, מרבית האנשים אינם יכולים לקנות כמה דירות להשקעה בכמה אזורים ולנהל את ההשקעות כפי שמנהלים תיקי השקעות בבורסה.

גרף

היתרונות להשקעה בבורסה

סכום כניסה נמוך

בעוד שבהשקעה בנדל"ן יש להגיע עם סכום התחלתי של מאות עד מיליוני שקלים להשקעה בדירה אחת, בהשקעה בבורסה אתם יכולים להתחיל מסכום כניסה נמוך וצנוע של כמה אלפי שקלים ולפזר את הסיכון בכמה אפיקים ובכמה תיקי מניות של חברות שונות לבחירתכם, לאחר שביצעתם מחקר שוק בסיסי. בעזרת מערכות ממוחשבות אליהן אתן יכולים לגשת מהמחשב הביתי שלכם ממש ברגע זה, אתם יכולים להתחבר לבורסה בהקלקה אחת, להתחבר לחברות המובילות בעולם ולעקוב אחר ביצועיהן בכל רגע ורגע, לבנות תיק השקעות ולקנות ולמכור מוצרים פיננסיים מגוונים. בנוסף, המערכות הטכנולוגיות המפותחות מאפשרות לכם גם אנליזה מתקדמת וגם למתחילים – הכל לפי אופי ההשקעה של כל אחד ואחד וללא צורך בסוכנים ומתווכים שגובים עמלות יקרות. אתם יכולים ליהנות מעולם שלם של הזדמנויות בהקלקת כפתור וללא סכומי עתק, מה שמאפשר לכם ללמוד תוך כדי תנועה את שוק ההון ולהוסיף סכומי כסף קטנים או גדולים כאשר אתם מרגישים בטוחים יותר. אם יש לכם חיסכון קטן שדירה היא חלום גדול מדי עבורו, תוכלו לנסות את מזלכם בלי סיכון גדול מידי, בהשקעה בבורסה.

נזילות

עשיתם השקעה נבונה ואתם רוצים לראות את הפירות בחשבון הבנק כמה שיותר מהר? בהשקעה בדירה, המכירה והרגולציה על המכירה הופכות את הגשמת המשאלה הזו לקצת יותר ארוכה וסבוכה מאשר פדיון הכסף מהשקעה בבורסה. כאשר אתם רוצים למכור דירה כי הערך שלה נמצא בשיא כעת, יש תהליך ארוך שעומד בפניכם מרגע הוצאת הדירה לשוק ועד שהכסף עבורה מתקבל בבנק, תהליך שכולל עורכי דין, משרדי מקרקעין, מיסוי וכיוצ"ב.לכן, מטבעה, השקעה בבורסה ניתנת למשיכה מהירה בצורה משמעותית יותר מהשקעה בנדל"ן. אם אתם רוצים לפדות את ההשקעה המוצלחת שלכם שוק ההון נזיל יותר ואתם יכולים ליהנות מפירות ההשקעה שלכם בחשבון הבנק, אפילו תוך 24 שעות! בשל התנודות בשוק ההון, שעבורם תנודה או עלייה של 4% כפי שאנו רואים בשוק הנדל"ן היא מזערית, האפשרות למכור מהר וברווח נאה היא לא חלום רחוק. המשמעות הפשוטה – כאשר תצטרכו כסף מיד וליד, השקעה בבורסה היא ההשקעה הנכונה עבורכם.

פיזור סיכונים

אלא אם אתם באים ממשפחה של כרישי נדל"ן או אם ירשתם בניין במרכז ראשון לציון מסבתא, לרובנו יש כסף להשקעה בדירה אחת בלבד ובמקרים נדירים מאוד לשתיים ומעלה. כך שאם אנו משקיעים כסף בדירה להשקעה, וסביר להניח שגם זה במינוף של הלוואה או משכנתא משמעותית שתנגוס בתשואה, שמנו את כל חסכונותינו וכספנו על השקעה אחת גדולה. בצורה זו הסיכון בהשקעה גבוה יותר, כי אנחנו מהמרים על עליית מחירים במיקום מדויק וגם אם קלענו בול אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שנקבל את הסכום שאנו מייחלים לו. בשוק ההון אנו מפזרים את ההשקעה שלנו בשלל ניירות ערך ובמגוון רחב של חברות עם סיכויי הצלחה משתנים כך שאם חברה אחת אינה מספקת את התשואה המובטחת, חברה אחרת עולה במקומה ומספקת לתיק מניות אחר תשואה גבוהה יותר. בנוסף יש הרבה מכשירים בהם נוכל להיעזר כמו מניות ואגרות חוב על מנת למקסם את יכולת פיזור הסיכונים שלנו בצורות שונות. למעשה, תיק השקעות לעולם יהיה בנוי מכמה חברות שונות על מנת לתת למשקיע יכולת לפזר את הסיכונים ובכך למקסם את יכולות ההשקעה בבורסה.

השקעה פאסיבית אמיתית

לפני שאתם תופסים אותנו במילה נבהיר – הכנסה פאסיבית אמיתית בהשקעה בבורסה, מתייחסת לשחקן בשוק ההון שאינו סוחר יומי או מועסק מחברות או שזה לחם חוקו. עם זאת, השקעה בבורסה יכולה להיות הכנסה פאסיבית ללא הצורך בניהול שוטף ובצורה כמעט אוטומטית לחלוטין. ישנן מגוון מערכות שנועדו למטב את ההשקעה שלכם מדי יום. אם אתם יותר סולידים, אתם יכולים לקבוע אסטרטגיה ומדיניות עבור ההשקעה שלכם ולאחר מכן לפזר את הכסף בין תיקי ההשקעות השונים, להעביר הוראות קבע ולשמור על פיזור הסיכונים וההשקעות בצורה אוטומטית המנוהלת מבלי שאתם צריכים לזוז מהנטפליקס. אם רכשתם מניות אזי בהיותכם בעלי מניות בחברה, אתם זכאים גם לחלוקת דיבידנדים – רווחים בסוף שנה ואם השקעתם נכון תוכלו לזכות ברווח נאה במיוחד. כל זאת כמובן לעומת ההשקעה בנכס, שמלבד הרכישה שלו שהיא תהליך בפני עצמו, אם אתם מייעדים את הנכס להשקעה יש לטפל בו באופן קבוע, לתחזקו בשיפוצים קבועים מהצנרת ועד הקוסמטיקה וכמובן – מציאת דיירים, חוזים וניהול שוטף. לא עבודה קשה מדי אך דורשת מעורבות גבוהה יותר מהשקעה בבורסה.

עמלות נמוכות לעומת נדל"ן

בהשקעה בנדל"ן יגבו מכם עמלות גבוהות של עשרות ואף מאות אלפי שקלים על ידי מתווכים, עורכי דין וכמובן עמלות שונות של טפסים ומסמכים שאותם תצטרכו להמציא בסכומים משתנים, אגרות והיטלים שגם הם נחשבים כ "עמלה" כאשר אתם רוכשים או מוכרים נדל"ן. אם בחרתם בחברת ניהול לנכס שלכם תצטרכו להיפרד מסכום חודשי שנוגס לכם בהכנסה מן הנכס. השקעה בבורסה לעומת זאת אינה דורשת עמלות גבוהות והן נמוכות באופן דרסטי מהעמלות הנהוגות בשוק הנדל"ן. לא משנה אם השקעתם דרך בנק, ברוקרים פרטיים, בית השקעות או אם החלטתם לטוס "סולו" – העמלות עבור השירותים שתקבלו בשוק ההון הן מזעריות ועומדות על עשיריות האחוז. אם תבחרו בניהול, דמי הניהול באחד מבתי ההשקעות הגדולים מתחילים מעשרות בודדות של שקלים וכלה במאות למנויי פרימיום.

למי כדאי להשקיע בנדל"ן ולמי בבורסה?

לאחר שסקרנו את שני האפיקים, היתרונות אל מול החסרונות, אתם ודאי רוצים תשובה לשאלת השאלות – במה מתאים לי להשקיע – בנדל"ן או במניות?הכל תלוי בשלב בו אתם נמצאים בחייכם לצד הפרופיל העסקי שלכם – אם אתם זוג צעיר שחסך שנים ויש לו הון עצמי לדירה, השקעה בנדל"ן אינה רק קורת גג עבורכם אלא גם יכולה להוות מינוף כלכלי משמעותי עבורכם לעתיד. אם אתם זוג עם ילדים שכבר יש ברשותו דירה וחסכתם סכום לא מבוטל, אך על מנת לרכוש נכס נוסף תצטרכו לקחת שוב משכנתא, יתכן שהשקעות הפרוסות על כמה אפיקים בשוק ההון בסכום סולידי יתאימו לכם יותר. ההשקעה בנדל"ן או ההשקעה בבורסה צריכה מטבע הדברים, להיות מותאמת לשלב בחייכם, לסכום הכסף העומד לרשותכם, לאופי שלכם ולרמת הסבלנות ואורך הרוח הן האישי והן הכלכלי שלכם. זה הזמן לציין כמובן, שכל השקעה טובה יותר ובטוחה יותר עם אנשי מקצוע ועם חברות מנוסות בתחום. כך שלא משנה באיזה אפיק תבחרו, אנחנו ממליצים שתעשו זאת בצורה מושכלת ועם כמה שפחות סיכונים.

אם בחרתם בהשקעה נדל"נית ואתם רוצים למקסם את התשואה ולהרוויח כמה שיותר במינימום מאמץ ולמזער את הסיכונים ככל האפשר כשאתם משכירים את הנכס, אתם פשוט צריכים לחשוב דיפרנט! וליהנות מהכנסה יציבה ובטוחה בראש שקט.

דיפרנט – להשכיר דירה בראש שקט
לבדיקת דיירים חינם וללא התחייבות מלאו את פרטי בעל הנכס בטופס מטה >>

השאירו לנו פרטים וניצור איתכם קשר בשעות הקרובות:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להשארת פנייה:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

בואו נדבר!

אייקון טלפון

לבדיקת דיירים ומתעניינים חדשים

079-6079415
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-20:00
אייקון שירות לקוחות

שירות לקוחות

079-6079438
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-18:00
מענה בוואטסאפ ללקוחות קיימים 24/7
יום אהבה - צרור מפתחות לדירה

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר
צרור מפתחות לדירה יום האהבה

תודה! החוזה שלך זמין להורדה בלחיצה על הכפתור:

בעל/ת דירה,
אנחנו בדיפרנט נשמח לעמוד לרשותך לצורך בדיקת רקע לדיירים לפני החתימה על ההסכם ומתן שירות הגנה על שכר הדירה, שמגן עליך מפני מקרים נפוצים של צ'קים חוזרים, עזיבה מוקדמת של דיירים, סרבנות פינוי והפרות חוזה שונות.

במציאות בה 1 מכל 10 בעלי דירות מתמודדים עם בעיות מול הדיירים, כדאי לעשות את זה דיפרנט.

בעל/ת דירה? החוזה שלך כבר ירד, אבל....

מתחילת המלחמה, 1 מכל 10 בעלי דירות חווים בעיות מול הדיירים: אי תשלום שכר דירה, נזקים, מחלוקות ועוד.

אפשר לקבל וודאות להשכרה בטוחה:
דיפרנט מציעה בדיקת רקע כלכלית לדיירים בחינם, ליווי צמוד של יועץ השכרה בטוחה ושירותי הגנה על שכר הדירה.

לחצ/י על הכפתור הירוק ונשמח לעמוד לשירותך