צ'ק ביטחון

זמן קריאה: כ- 5 דקות

בעלי דירות ותיקים בעלי ניסיון רב אשר מנהלים את הנכס שלהם שנים רבות, סביר להניח שמכירים את כל סוגי הבטחונות הקיימים כאשר הם חותמים על חוזה שכירות חדש בפעם המי יודע כמה. עבורם נוהל העברת הדירה והפקדת המפתחות של הבית בידיים זרות הוא נוהל שהם עושים כמעט בעיניים עצומות ובאופן אוטומטי. מה שנקרא, "תחתום לי כאן כאן וכאן" וסוגרים עניין. אחד מאותם כלים מאוד מקובלים שנהוג להשתמש בהם אשר נועדו להגן על המשכיר הוא צ'ק ביטחון. עבור אלפי משכירי בתים חדשים אשר נכנסים למעגל בעלי הנכסים להשכרה מדי שנה, כדאי לעשות שיעורי בית לגבי האפשרויות העומדות לרשותם, איך הם יכולים להגן על עצמם על הצד הטוב ביותר. אם אתם בעלי בית חדשים רצוי מאוד שתעשו שיעורי בית וזה עשוי למנוע מכם לעשות טעויות מיותרות בעתיד. אחד מאותם כלים מאוד מקובלים שנהוג להשתמש בהם אשר נועדו להגן על המשכיר הוא צ'ק ביטחון.

איך נראה צ'ק ביטחון? (או בשמו הנוסף, המחאת ביטחון, שיק ביטחון)


הניסיון מלמד אותנו באופן מפתיע, שאנשים אינם מבינים כלל מה הוא צ'ק ביטחון. זה נשמע כמו איזה מסמך בנקאי מיוחד, אך תתפלאו לשמוע, מדובר על צ'ק לכל דבר ועניין שעליו מוסיפים את צמדי המילים בשילובים הבאים: צ'ק ביטחון / לביטחון בלבד / המחאת ביטחון. בדרך כלל יעשה ע"י הדיירים שימוש בצ'ק אשר עליו יהיה מודפס המושג הבנקאי "למוטב בלבד" וזאת כדאי להבטיח מבחינתם שהצ'ק לא יגיע לידיים בלתי רצויות / צד שלישי שאינם מכירים. לצד "המוטב בלבד" או "בלתי סחיר", בעל הצ'ק ירשום בכתב ידו את צמד המילים "צ'ק ביטחון", או אחד משאר הביטויים המקובלים. אפשר גם להזמין מהבנק חבילה מודפסת למטרה זו.

למה אנחנו צריכים צ'ק ביטחון ומדוע הוא שימושי במיוחד בחתימה על חוזי שכירות?


מטבע הדברים כאשר אתם סוגרים עסקאות שונות בתשלום חד פעמי או עבור מוצר מסוים, השימוש בצ'ק ביטחון הוא מיותר שכן אין אתם מפקידים בידי אדם זר את הרכוש הפרטי שלכם ולכן לא קיימים החששות הרבים שצצים במעמד השכרת דירה. תדמו את עצמכם בתור בעלי דירה לנותני שירות מתמשך. אתם מספקים את השירות ואתם מעוניינים להבטיח את קבלת התמורה שלכם עבור השירות השוטף שאתם נותנים. כמו הרבה חברות אשר מספקות שירותים מתמשכים וקובעות כללים כדי להגן על עצמן, גם אתם כבעלי נכס, רשאים לקבוע כללים וקיימים כמה כלים שונים שנועדו להקל עליכם בכך. אם כן, צ'ק ביטחון נועד כדי להגן עליכם המשכירים במקרים בהם שוכרי הנכס שלכם לא עמדו בהתחייבויות שלהם, כגון תשלום שכר הדירה, חשבונות שונים (חשמל, מים, ארנונה ,ועד הבית) או כאשר הם הסבו נזק לבית שאתם נאלצים להוציא ולתקן מהכיס שלכם ואפילו במקרים גרועים יותר, הוצאות פינוי דייר, או פנייה להוצאה לפועל זהו בעצם צ'ק פיקדון העורב להתנהגותם של השוכרים.

מעמד צ'ק ביטחון


הבנק אינו מבדיל בין צ'ק רגיל לבין צ'ק ביטחון ומבחינת הבנק מדובר על צ'ק כאחד הצ'קים. בתור בעלי בית מבחינה מעשית אתם תוכלו תמיד להפקיד את צ'ק הביטחון אותו קיבלתם. המעמד הייחודי שלו מסתמך על סעיף שהוסכם בחוזה בין המשכיר לבין השוכר, וכמו שהמשכיר אינו מעוניין שהשוכר יפגע בזכויותיו, כך המשכיר אינו אמור להיות מעוניין לפגוע בזכויות השוכר ולעשות שימוש לרעה בצ'ק זה ולהיפך. בחוזה יהיה מוסכם על שני הצדדים, מתי המשכיר יהיה רשאי לעשות שימוש בצ'ק הפיקדון ואם המשכיר יעשה שימוש לא ראוי בצ'ק בניגוד למה שנכתב בהסכם בין שני הצדדים, השוכר יוכל לראות את עצמו כמי שחווה הפרת חוזה ולפנות לטיפול בית המשפט בעניין זה.

להגנה על שכר הדירה או קבלת ייעוץ חינם

השאירו לנו פרטים וניצור איתכם קשר בשעות הקרובות:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

סיבוכים אפשריים

כמו כל צ'ק רגיל, גם צ'ק ביטחון יכול להיות מסורב על ידי הבנק במידה ואין בידי השוכר את ההון הדרוש בחשבונו בכדי שהצ'ק יכובד. וכמובן שהתסריט הזה אינו מופרך שכן אם כבר נאלצתם בתור בעלי בית לעשות שימוש בצ'ק הביטחון, כנראה שכבר צצו בעיות קודם לכן ומוסר התשלומים של השוכר התגלה כבעייתי. במקרה זה השוכר עלול לשאת בהשלכות של צ'ק חוזר והחשבון שלו עלול להפוך לחשבון מוגבל על ידי הבנק והמשכיר כדי להגן על עצמו בצורה המיטבית ביותר, יכול לגשת אל ההוצאה לפועל במסלול מהיר יותר ללא צורך לפנות לערכאות משפטיות וסחבת שנמשכת חודשים רבים. אכן כך הם פני הדברים. אין שיטה מושלמת אשר תגן עליכם מפני דייר שעושה בעיות באופן אבסולוטי, וכך גם עם צ'ק ביטחון. אך עדיין מדובר על אחת השיטות המקובלות והטובות ביותר להגנה על האינטרסים שלכם שכן אלמנט ההרתעה בשיטה הזאת הוא אפקטיבי מאוד.

הדרך הנכונה לכתיבה טובה של צ'ק ביטחון עבור שני הצדדים

בנושא זה עולים לא פעם חילוקי דעות בין השוכר ובין המשכיר ובכל חוזה, צ'ק הביטחון נראה שונה שכן ההסכמות בין שני הצדדים הן שונות. כמובן שמטבע הדברים כל צד ינסה לשפר את תנאיו, אך בסופו של דבר צריך להגיע לעמק השווה אם מעוניינים להתקדם לחתימה ונדיר שהסכמי שכירות נופלים על העניין הזה.

הסכום הנקוב על צ'ק הפיקדון: בעלי בתים נוטים לבקש שסכום צ'ק הביטחון יהיה פתוח, קרי, שהם יוכלו למלא את הסכום הנקוב בעצמם על גבי הצ'ק בהתאם לחוב הקיים שהתפתח על ידי השוכר, או להגזים עם סכומים בומבסטיים. מבחינת השוכרים, כמובן שהם מעוניינים להגביל את הצ'ק לסכום קבוע מראש וקטן עד כמה שניתן. שתי הדרישות הן לגיטימיות, אבל באופן כללי, המלצתנו עבור המשכירים היא ללכת לקראת השוכרים ולהגביל את הצ'ק על סכום מוסכם מראש בין הצדדים כאשר ישנו סכום מקסימום אשר נהוג לנקוב. אין נהוג לקחת סכומים גדולים מדי ולגרום לדייר תחושת חוסר נוחות וחוסר ביטחון.

פרטים נוספים שחשוב לציין בעיקר מבחינת השוכר, אך לטובת שני הצדדים:

שם המוטב: המשכיר כמובן.

תאריך פירעון: כידוע צ'ק ניתן לפרוע רק כאשר התאריך המצוין עליו הגיע. לכן מבחינת המשכיר רצוי שהתאריך יהיה בערך באמצע תקופת חוזה השכירות ואם קרה דבר שלילי, הוא לא יאלץ להמתין לצ'ק שהתאריך הנקוב בו הוא בסוף תקופת השכירות. צ'ק הופך להיות בלתי סחיר לאחר חצי שנה מתאריך הפירעון ולכן המשכיר יכול לבקש צ'ק חדש ומעודכן אשר יוכל לממשו במידת הצורך.

תגבילו את הצ'ק למוטב בלבד: צמד המילים "למוטב בלבד או "בלתי סחיר" גם מקנה תחושת ביטחון בין שני הצדדים.

חתימה: שום צ'ק לא יתקבל ללא החתימה שלכם כמובן.

ואחרון חביב כמובן, חובה לציין שמדובר בצ'ק ביטחון.

פירעון צ'ק ביטחון

אוי לא, הגעתי למצב שאני נאלץ לעשות שימוש בצ'ק הביטחון. לא נעים אבל אין ברירה. אז איך בעצם עושים זאת?

חשוב לחזור ולהדגיש אף צד אינו מעוניין להגיע למצב הזה ואם נצא מנקודת הנחה שמדובר על חוזה שהוא לא רק חוזה קר וחתום, אלא גם הסכם ג'נטלמני, מן הראוי שלפני נקיטה במהלך של פירעון צ'ק הביטחון, ינסו הצדדים להידבר ולהימנע מכך כמה שניתן. במקרה שאכן אין ברירה, ניגשים לבנק ומפקידים את הצ'ק, רצוי בתאריך הנקוב עליו ולא לפני, שכן אז תשלמו עמלה גדולה לבנק.

מספרים- איך נחשב מהו הסכום הרצוי עבור צ'ק ביטחון?

ישנן הרבה אסכולות בנושא – חלק אומרות כי צ'ק הביטחון צריך להיות לפחות סכום 3 חודשי שכירות, חלק אומרים חודש וחלק מבעלי הבית אף מרחיקים לסכום של חצי שנה. כל סכום וכל בעל בית וטעמיו עמו אך נהוג לחשב או שליש מזמן השכירות או שלושה חודשי שכירות לדירות מגורים שסכום השכירות הוא עד 20 אלף שקלים.
למשל –
אם הדירה עולה 4000 שקלים לחודש
3 חודשים כפול 4000 – 12000 שקלים
12 חודשים = 48,000 חלקי 3 – 16 אלף שקלים
כלומר, סכומו של צ'ק הביטחון לא יעלה על 16 אלף שקלים.

סיום השכירות – ביטול צ'ק ביטחון

השוכר סיים את תקופת החוזה ואינו מעוניין להמשיך ואתם נפרדים כידידים. כעת יש להשיב את הערבונות אל השוכר. על בעל הנכס לוודא כי השוכר מקבל את הערבונות, קרי צ'ק הפיקדון, רק לאחר שהלה שילם את כל חובותיו בנכס והמציא הוכחות וקבלות לתשלומים. כיצד מבטלים? הכי פשוט לכתוב לאורך כל הצ'ק מבוטל. אפשר גם לסמן X או לגזור את הצ'ק – כל דבר המוודא כי הוצאתם את הצ'ק מכלל שימוש והוא לא יפול לידיים הלא נכונות. יש לציין – במהלך תקופת השכירות השוכר לא יכול לבטל את צ'ק הפיקדון כיוון שזו עבירה פלילית.

בעלי בתים רבים מבקשים צ'ק לפיקדון על מנת להבטיח את רצף השכירות ולחוש ביטחון כי הנכס שלהם מושכר וההכנסה ממנו בטוחה. אין ספק כי צ'ק ביטחון הוא ערובה טובה, אך טוב ממנה פשוט לחשוב דיפרנט. דיפרנט הינה מיזם חדשני בתחום השכירויות הדואג להכנסתכם היציבה מן הנכס כדי שלא משנה איזו ערבות קיבלתם מהשוכר לתשלום שכר הדירה השוטף – כספכם יגיע כמו שעון לחשבון ואתם תוכלו להשכיר דירה בראש שקט! אנו מלווים את לקוחותינו בשלל נושאים שונים הנוגעים להשכרת הדירה – החל מבדיקת דיירים וכלה בעזרה משפטית מול דיירים בעייתיים.

כשחושבים דיפרנט – משכירים דירה בראש שקט!
לבדיקת דיירים חינם וללא התחייבות מלאו את פרטי בעל הנכס בטופס מטה >>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להשארת פנייה:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

בואו נדבר!

אייקון טלפון

לבדיקת דיירים ומתעניינים חדשים

079-6079415
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-20:00
אייקון שירות לקוחות

שירות לקוחות

079-6079438
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-18:00
מענה בוואטסאפ ללקוחות קיימים 24/7
יום אהבה - צרור מפתחות לדירה

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר
צרור מפתחות לדירה יום האהבה

תודה! החוזה שלך זמין להורדה בלחיצה על הכפתור:

בעל/ת דירה,
אנחנו בדיפרנט נשמח לעמוד לרשותך לצורך בדיקת רקע לדיירים לפני החתימה על ההסכם ומתן שירות הגנה על שכר הדירה, שמגן עליך מפני מקרים נפוצים של צ'קים חוזרים, עזיבה מוקדמת של דיירים, סרבנות פינוי והפרות חוזה שונות.

במציאות בה 1 מכל 10 בעלי דירות מתמודדים עם בעיות מול הדיירים, כדאי לעשות את זה דיפרנט.

בעל/ת דירה? החוזה שלך כבר ירד, אבל....

מתחילת המלחמה, 1 מכל 10 בעלי דירות חווים בעיות מול הדיירים: אי תשלום שכר דירה, נזקים, מחלוקות ועוד.

אפשר לקבל וודאות להשכרה בטוחה:
דיפרנט מציעה בדיקת רקע כלכלית לדיירים בחינם, ליווי צמוד של יועץ השכרה בטוחה ושירותי הגנה על שכר הדירה.

לחצ/י על הכפתור הירוק ונשמח לעמוד לשירותך