הליך פינוי דייר בכוח: כך תעשו את זה נכון!

זמן קריאה: כ- 3 דקות

אף בעל דירה לא רוצה להגיע לשם, אבל לפעמים אין מנוס מפינוי דייר בכוח. מה לא מומלץ לעשות במקרים כאלה ומהי הדרך הנכונה לפנות דייר מהנכס שלכם שהפך לשוכר בלתי רצוי? כל התשובות בהמשך!

כשמשכירים דירה או כל נכס נדל"ן אחר, מצפים שהשוכר ימלא את הוראות חוזה השכירות, ישלם בזמן וישמור על הנכס, אבל לא תמיד כך הדבר וכבר היו בעלי בתים, שנפלו קורבן לשוכרים מסוג אחר.

מגוון הבעיות שיכול לייצר הדייר הלא נכון, הוא רחב. החל מסירוב תשלום בגין שכר דירה וחשבונות, דרך נזקים למבנה והתכולה וסכסוכים עם השכנים ועד לפתיחת עסק בדירה, השכרה של חלקה לגורם שלישי או ביצוע עבירות פליליות בתחומיה. 

בנוסף לאלה, דייר יכול להפסיק לשלם בשל בעיה כלכלית אמיתית, כפי שאירע לא מעט בתקופת הקורונה, אך לסרב לבקשת בעל הבית לעזוב את הדירה.

מה כדאי לעשות לפני פינוי דייר בכוח?  

מקרים מסוג זה מהווים סיבות טובות לפינוי דייר בכוח. מאידך, יש לזכור, שבישראל כמו בעולם, קיימים חוקים להגנת שוכרי דירות ולכן מדובר בהליך מורכב וממושך ומומלץ לנסות תחילה דרכים אחרות.

למשל, להתריע בפני הדייר, שאם לא יתפנה מהנכס, ימומש שטר החוב או הערבות הבנקאית אותם נתן למשכיר עם חתימת החוזה.

כללי עשה ואל תעשה בפינוי דייר בכוח 

אם ההתרעות הללו אינן מקבלות התייחסות, חובה לבצע פינוי דייר בכוח, אבל חשוב לעשות את זה נכון. פנייה למשטרה איננה יעילה, אלא אם התבצעה בנכס עבירה פלילית מוכחת, מאחר שמדובר בסכסוך אזרחי.

במקביל, לא מומלץ לקחת את החוק לידיים. הוצאת הדייר מהדירה באלימות או בהפעלת לחץ כמו ניתוק המים והחשמל, החלפת המנעול, כניסה ללא רשות לדירה וזריקת חפציו לרחוב וכיו"ב, הם עבירות פליליות, שעלולות לגרור הליכים משפטיים נגדכם. הדרך החוקית היחידה לפינוי דייר בכוח היא באמצעות הליך משפטי. 

איך מבצעים פינוי דייר בכוח על פי החוק? 

תקנות סדר הדין האזרחי קובעות, שנגד שוכר שלא מקיים את הוראות חוזה השכירות ומתגורר בדירה שלא כדין, ניתן להגיש "תביעה לפינוי מושכר".

בשלב הראשון, יש להעביר לשוכר התראה בכתב (וחשוב מאוד לשמור את כל התכתובות), ובה דרישה מפורשת לפנות את הנכס, תוך פירוט הסיבות לדרישת הפינוי, בטרם תוגש נגדו תביעת פינוי. 

מכתב ההתראה כזה יגרום לעתים לדייר סרבן להסדיר את המחלוקות עם בעל הבית, או לעזוב ללא עימותים. אם המכתב אינו מוביל לתוצאות, עוברים לשלב הבא, הגשת תביעה לפינוי מושכר, במטרה לקבל מבית המשפט "צו פינוי שוכר", אותו ניתן לממש באמצעות ההוצאה לפועל. 

 

הליך תביעה לפינוי דייר בכוח 

תביעה לפינוי מושכר, תוגש לבית משפט השלום באזור בו ממוקם הנכס, בצירוף תצהירים, עדויות, הוכחות וחוות דעת משפטית. ניתן לבחור בסדר דין מקוצר הנוגע רק לפינוי הדייר, או בהליך רגיל, ארוך יותר, המערב גם תביעת פיצויים על הנזקים שספג בעל הבית.

בהגשת התביעה, חשוב להקפיד על דיוק בפרטי הנתבע ועל המצאת מסמכים  שיוכיחו את הטענות, בנוגע לתפקודו או למעשיו של השוכר.

בתוך 30 יום מקבלת כתב התביעה, הנתבע צריך להגיש לבית המשפט כתב הגנה. הדיון בתיק, יתבצע בתוך 30 יום מהגשת כתב ההגנה. אם הנתבע לא יגיש כתב הגנה במועד, יוכל התובע לקבל פסק דין בלעדיו.

פסק הדין וצו פינוי, מתקבלים לרוב בתוך כשלושה חודשים ואיתם יכול התובע לפנות להוצאה לפועל, לביצוע  פינוי דייר בכוח מהדירה. רק קבלן של ההוצאה לפועל, יש לדעת,  רשאי לבצע פינוי דייר בכוח. 

במקביל להגשת הצו להוצאה לפועל, מונפק עבור התובע מכתב אזהרה למסירה אישית לשוכר ובו הודעה על פינוי הנכס והתראה שאם הפינוי לא יתבצע מרצון בתוך 20 יום, יבצעו זאת אנשי ההוצאה לפועל. 

כיצד מתבצע פינוי דייר בכוח? 

ביום הפינוי, יגיע לדירה קבלן מורשה של ההוצאה לפועל בליווי מובילים, יפרוץ את המנעולים ויפנה את הדירה מיושביה, כולל התכולה השייכת לדיירים. 

אם יש בכך צורך, הפינוי ייעשה תחת אבטחה משטרתית, אם בין הדיירים המפונים יש גם קטינים, המהלך ילווה בגורמי רווחה מטעם הרשות המקומית.

אם מדובר בפינוי שוכר שלא שילם את שכר הדירה, ניתן כאמור לתבוע גם את דמי השכירות שלא התקבלו לאורך אותה תקופה, כולל פיצויים על הפרת הסכם, טרחה ועוגמת הנפש. 

החשיבות של בדיקת רקע לשוכרים במניעת מצבים כאלו

הליך לפינוי שוכר בכוח הוא כאמור אפשרי, אבל הוא הליך מורכב ולא נעים בלשון המעטה, שעשוי לקחת מספר חודשים ולגרור עלויות משפטיות שיכולות להגיע בין 10-20 אלף שקלים. השוכר הבעייתי אכן יפונה מהדירה בכוח בסופו של דבר, אך רק לאחר הליך משפטי ובירוקרטי. 

כדי להימנע ממצבים כאלה, חשוב ביותר לבצע בדיקת רקע לשוכרים, לפני שחותמים איתם על חוזה השכירות ולא לוותר על חקירה מעמיקה, גם אם הרושם הראשוני טוב ואמין. בנוסף, יש להקפיד לדרוש מכל שוכר בטחונות, שיספקו רשת ביטחון בדיוק למקרים האלה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להשארת פנייה:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

בואו נדבר!

אייקון טלפון

לבדיקת דיירים ומתעניינים חדשים

079-6079415
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-20:00
אייקון שירות לקוחות

שירות לקוחות

079-6079438
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-18:00
מענה בוואטסאפ ללקוחות קיימים 24/7
יום אהבה - צרור מפתחות לדירה

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר
צרור מפתחות לדירה יום האהבה

תודה! החוזה שלך זמין להורדה בלחיצה על הכפתור:

בעל/ת דירה,
אנחנו בדיפרנט נשמח לעמוד לרשותך לצורך בדיקת רקע לדיירים לפני החתימה על ההסכם ומתן שירות הגנה על שכר הדירה, שמגן עליך מפני מקרים נפוצים של צ'קים חוזרים, עזיבה מוקדמת של דיירים, סרבנות פינוי והפרות חוזה שונות.

במציאות בה 1 מכל 10 בעלי דירות מתמודדים עם בעיות מול הדיירים, כדאי לעשות את זה דיפרנט.

בעל/ת דירה? החוזה שלך כבר ירד, אבל....

מתחילת המלחמה, 1 מכל 10 בעלי דירות חווים בעיות מול הדיירים: אי תשלום שכר דירה, נזקים, מחלוקות ועוד.

אפשר לקבל וודאות להשכרה בטוחה:
דיפרנט מציעה בדיקת רקע כלכלית לדיירים בחינם, ליווי צמוד של יועץ השכרה בטוחה ושירותי הגנה על שכר הדירה.

לחצ/י על הכפתור הירוק ונשמח לעמוד לשירותך