מהי הדרך החוקית לפינוי דייר בשכירות?

זמן קריאה: כ- 3 דקות

אדם רשאי להתגורר בדירה ששכר, עד לתום חוזה השכירות. אם הפר בגסות את החוזה, בעל הבית רשאי לבצע פינוי דייר בשכירות גם לפני תום התקופה. מתי יש צורך בפינוי דייר בכוח ואיך עושים את זה נכון? ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ! המשיכו לקרוא!

שכירות מוצלחת תלויה ביחסי אמון בין המשכיר לשוכר ומילוי של תנאי החוזה שחתמו, אבל לא תמיד זה כך. פעמים רבות, מתברר שמי שהשכרתם לו את הדירה שברשותכם, מפר את התנאים ועושה שימוש לרעה בנכס. הפתרון במקרים כאלה הוא, הגשת תביעה לפינוי מושכר לבית המשפט וקבלת צו פינוי. 

מתי נדרש הליך פינוי דייר בשכירות? 

פינוי דייר בשכירות, הוא צעד קיצוני, הנדרש כאשר הדייר מפר את חוזה השכירות בצורה בוטה.  מפסיק לעמוד בתשלומי שכר הדירה וחשבונות המים, החשמל והארנונה, גורם נזקים לתכולת הדירה או למבנה, פותח עסק בדירה, משכיר חדר בדירה תמורת תשלום לאדם נוסף, או מתנהג בצורה לא נאותה ויוצר מחלוקות עם השכנים.

פינוי דייר בשכירות נדרש, גם כאשר הדייר מסרב מסיבה כלשהי לעזוב את הנכס בתום תקופת החוזה והדרכים האחרות לגרום לו לעזוב מרצונו, לא צלחו.  

תקופת הקורונה והמשבר הכלכלי שנוצר בעקבותיה, הפכו את פינוי הדיירים מדירות שכורות להכרחי ונפוץ יותר, בעקבות קשיים של שוכרי הדירות לעמוד בתשלומים החודשיים.

הדרך החוקית לפינוי דייר בשכירות

פינוי דייר בשכירות, צריך להיעשות בדרך הנכונה. פנייה למשטרה היא מיותרת, מאחר שמדובר בסכסוך אזרחי. מאידך, בעל הבית אינו יכול לעשות דין לעצמו, כלומר, לפנות את הדייר בכוח או להפעיל אמצעי לחץ כמו ניתוק זרם המים, החשמל והגז לדירה, החלפת מנעול דלת הכניסה וכדומה. 

צעדים מסוג זה מנוגדים לחוק והם יכולים אף להביא לכך שהשוכר עצמו, יגיש תביעת פיצויים נגד בעל הבית. הדרך החוקית היחידה לפינוי דייר סרבן, היא באמצעות הגשת תביעה לפינוי מושכר לבית המשפט, לקבלת צו פינוי.      

שיחה ומכתב התראה לפני תביעה לפינוי דייר בשכירות  

פינוי דייר בשכירות נעשה כאמור רק באמצעות הליך משפטי, אבל לפני שפונים לערכאות, יש לנסות לפתור את הבעיה מול הדייר עצמו. לברר מה הסיבות להתנהגותו והאם ניתן לשנות אותה ולהציב לו דד-ליין  קצר, לתיקון מה שדורש תיקון.

אם השיחה לא הניבה תוצאות, הצעד הבא הוא שליחת מכתב התראה לפני תביעה לשוכר, בדואר רשום. שליחת ההתראה חשובה להמשך ההליך המשפטי ויש להביא הוכחות לשליחתה לבית המשפט, עם הגשת התביעה. 

במקביל יכול בעל הדירה בשלב זה, לממש את הבטחונות והערבויות שהפקיד בידיו השוכר, אם חוזה השכירות מאפשר זאת. 

 

הגשת תביעה לפינוי דייר בשכירות 

תביעה לפינוי שוכר מוגשת לבית משפט שלום באזור בו נמצא הנכס והחוק מאפשר לנקוט שתי דרכים משפטיות. האחת היא הליך פינוי מזורז לפינוי דייר סרבן, שיכול להסתיים בתוך 60 יום מהגשת התביעה. בהליך כזה, הנתבע מנוע מהגשת תביעה נגדית נגד בעל הדירה.

אם יש לבעל הדירה תביעות נוספות נגד השוכר, עליו להגיש תביעה אזרחית נפרדת, בהליך רגיל ובמסגרתה לתבוע פיצויים על תשלומי שכר דירה וחשבונות שלא שולמו, תיקון נזקים שגרם השוכר וכדומה. 

שלב ההוצאה לפועל לפינוי דייר בשכירות 

צו הפינוי שמנפיק בית המשפט למשכיר, מאפשר לו לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל באזור בו נמצא הנכס, לביצוע פסק הדין בתוך 15 יום. לשוכר יישלח מכתב אזהרה האומר, שעל פי החלטת בית המשפט, אם לא יפנה את הנכס בתוך 20 יום, יתבצע פינוי בכפייה. 

אם השוכר עדיין מסרב לעזוב, יגיע לדירה ביום הפינוי קבלן של ההוצאה לפועל בסיוע משטרתי, יפרוץ את דלת הכניסה ויוציא את הדייר על חפציו. 

למרות שניתן לפנות להליך משפטי מקוצר, פינוי דייר בשכירות נמשך בממוצע כחצי שנה. מחיר הוצאות המשפט מגיע לסכומים של 10-20  אלף שקלים. 

למה חשוב לבצע בדיקת רקע לשוכרים? 

את המצבים שמחייבים פינוי דייר בשכירות, מומלץ כמובן מאוד למנוע והדרך הטובה ביותר שלא להסתבך עם שוכר בעייתי, היא לערוך בדיקת שוכרים לפני החתימה על חוזה השכירות. 

בדיקה כזאת צריכה לכלול בתחילה מפגש אישי, בו חשוב לשאול את השוכר הפוטנציאלי שאלות שיאפשרו להכיר אותו ולתהות על קנקנו וגם לדעת מהו הרקע שלו, במה הוא עוסק, מהו מצבו המשפחתי, והיכן התגורר בשנים עברו.

יש במקביל, לבקש מהשוכר מסמכים מזהים, לווידוא הזהות שמסר בעל פה וגם במטרה לברר עליו פרטים נוספים באינטרנט, באמצעות השם ומספר תעודת הזהות. בנוסף, מומלץ לבדוק באתר בתי המשפט, האם המועמד לשכירות היה קשור בסכסוכים משפטיים או עבירות על החוק. 

מאחר שיצטרך לעמוד בתשלומים חודשיים של שכר דירה וחשבונות, חשוב לבדוק מה הוא מצבו הכלכלי של השוכר והאם יש לו הכנסה קבועה ולא להירתע מבקשה לעיין בתלושי משכורת אחרונים או בדו"ח שנתי. 

חשוב, במקביל, לבקש מהשוכר את פרטי ההתקשרות של בעלי בית קודמים מהם שכר דירות, כדי לשמוע מהם פרטים נוספים, שיוכלו לנבא את עתיד יחסי השכירות שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להשארת פנייה:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר

בואו נדבר!

אייקון טלפון

לבדיקת דיירים ומתעניינים חדשים

079-6079415
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-20:00
אייקון שירות לקוחות

שירות לקוחות

079-6079438
שעות פעילות:
ימים א'-ה', בין השעות: 09:00-18:00
מענה בוואטסאפ ללקוחות קיימים 24/7
יום אהבה - צרור מפתחות לדירה

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם:

* אני מסכימ/ה למדיניות הפרטיות ולתקנון האתר
צרור מפתחות לדירה יום האהבה

תודה! החוזה שלך זמין להורדה בלחיצה על הכפתור:

בעל/ת דירה,
אנחנו בדיפרנט נשמח לעמוד לרשותך לצורך בדיקת רקע לדיירים לפני החתימה על ההסכם ומתן שירות הגנה על שכר הדירה, שמגן עליך מפני מקרים נפוצים של צ'קים חוזרים, עזיבה מוקדמת של דיירים, סרבנות פינוי והפרות חוזה שונות.

במציאות בה 1 מכל 10 בעלי דירות מתמודדים עם בעיות מול הדיירים, כדאי לעשות את זה דיפרנט.

בעל/ת דירה? החוזה שלך כבר ירד, אבל....

מתחילת המלחמה, 1 מכל 10 בעלי דירות חווים בעיות מול הדיירים: אי תשלום שכר דירה, נזקים, מחלוקות ועוד.

אפשר לקבל וודאות להשכרה בטוחה:
דיפרנט מציעה בדיקת רקע כלכלית לדיירים בחינם, ליווי צמוד של יועץ השכרה בטוחה ושירותי הגנה על שכר הדירה.

לחצ/י על הכפתור הירוק ונשמח לעמוד לשירותך